سفارش تبلیغ
صبا ویژن

blogjournalonline

انواع وی پی ان ها

به طور کلی وی پی ان ها با دارای دو نوع هستند:

·        وی پی ان های دسترسی از راه دور

·        وی پی ان محل به محل

VPN   دسترسی از راه دور

این نوع وی پی ان فقط به افراد به صورت تکی و نه گروهی این اجازه را می دهد که به شبکه های خصوصی یک شرکت دسترسی داشته و اتصال پیدا کنند. این افراد می توانند به وسیله متصل شدن به سرور VPN  شرکت های خصوصی،منابع آن‌ ها را مورد استفاده قرار دهند. از جمله کسانی که معمولا از این نوع VPN ها استفاده می کنند،کارمندانی می باشد که شرایط کار آن به صورت از راه دور فراهم‌ شده است.

جهت ایجاد کردن ارتباطات در این وی پی ان ها به دو عضو مهم و اساسی نیاز داریم:

1.     سرویس دهنده  وی پی ان

این سرویس دهنده ارتباط هایی را که از سوی سرور می باشد تحت کنترل قرار می دهد‌.  این امر‌ ممکن‌ است که به عنوان یک سرور مخصوص و با به عنوان یک نرم افزار که بر روی شبکه ها کار می کند، اطلاعاتی را که مربوط به اهراز هویت کاربر می‌ باشد را از او گرفته و پس از بررسی نمودن آن‌ها،  به کاربر اجازه می دهد تا به شبکه های خصوصی شرکت دسترسی داشته و به آن متصل گردد.

2.     نرم افزار سمت کاربر

کاربران جهت متصل شدن به سرور های VPN    باید یک نرم افزار را مورد استفاده قرار دهد که علاوه بر برقرار نمودن ارتباطات و احراز هویت، داده هایی را که ارسال می شوند رمزگذاری کند.و از طرفی دیگر نیز داده هایی را که دریافت می شوند واکشی و رمزگشایی کند.در حال حاضر اکثر سیستم عامل هایی که روی سیستم های هوشمند وجود دارند مثل ویندوز،لینوکس،اندروید ک آی او اس، برنامه هایی را جهت متصل شدن به سرور وی پی ان را به کاربران ارائه کرده و در اختیار آن ها قرار می دهد.

VPNمحل به محل

وی پی ان محلی یا وی پی ان سایت به سایت،این امکان را فراهم می کند که دفاتر مختلف یک شرکت با یک دیگر و یا شرکت مرکزی با یک دیگر ارتباط برقرار کنند. اهمیت استفاده از این VPN   ها در زمانی مشخص می شود که صدها نفر قصد داشته باشند با سرور مرکزی از راه دور ارتباط داشته باشند.بنابراین به جای این که به صورت تک به تک به وسیله وی پی ان های از راه دور استفاده کرده و با یک دیگر ارتباط داشته باشند، به صورت گروه های که در مکان های مختلف به عنوان شعبات شرکت مرکزی از وی پی ان محل به محل استفاده کرده و به یک دیگر متصل می شوند. و امکان استفاده از منابع یک دیگر برای آن ها فراهم می گردد. اجزای که برای راه اندازی این وی پی آن لازم است کاملا شبیه به نوع اول وی پی ان بوده با این تفاوت که دیگر نیازی نیست بر روی تک تک کامپیوتر ها نرم افزار نصب شود.

VPN های محلی به طور کلی در دو بستر ارتباطی پیاده سازی می شوند:

1-      بستر اینترنت

در صورتی که یک شرکت خصوصی دارای یک یا چند دفتر باشد که قصد داشته باشند به یک دیگر متصل گردند و شبکه محلی خود را در اختیار یک دیگر قرار بگذارند، به وسیله وی پی ان بر پایه اینترنت این کار را انجام می دهند.

2-      بستر اکسترانت

در صورتی ‌که سازمان ها و شرکت هایی قصد داشته باشند به یک دیگر متصل گردند اما نیازی به اینترنت نداشته باشند،می توانند به وسیله وی پی ان بر پایه اکسترانت این کار را انجام داده و به شبکه های اینترانت یک دیگر متصل گردند.و در نتیجه آن ها می توانند از شبکه اینترانت خود حفاظت نمایند.

 

آیا در حال حاضر VPN    با  آی پی رایگان ایران وجود دارد؟

امروزه به ندرت سرویس های وی پی ان وجود دارند که آی پی کشور ایران را ارائه کنند. به دلیل وجود یک سری شرایط در کشور ایران این مورد خیلی کم یافت می شود و فقط HMA VPN   دارای چنین قابلیتی است.

 

 

 

 

English

Enable collaborative features and customize widget: Bing Webmaster Portal