سفارش تبلیغ
صبا ویژن

blogjournalonline

فیلتر شکن چگونه کار می کند ؟

فیلتر شکن چگونه کار می کند؟

می توان گفت در حال حاضر اکثر کسانی که از اینترنت استفاده می کنند، برای بازدید و دسترسی به وب سایت هایی که مسدود می‌ باشند فیلترشکن ها را مورد استفاده قرار می‌ دهند. اگر از اینترنت زیاد استفاده می کنید و با آن زیاد سروکار دارید به طور تقریبی می توان گفت که حداقل یک بار  از فیلتر شکن‌ استفاده کرده‌ اید. در این هنگام ممکن است این سوال برای شما پیش بی آید که فیلتر شکن چیست؟  و چگونه می توانند سبب رفع فیلترینگ و مسدودیت برخی سایت ها شود؟ هرکس که کلمه فیلتر شکن را بشنود یاد سایت های فیلتر شده و باز شدن آن ها توسط فیلتر شکن می شود اما آیا به این‌ فکر کرده اید که این عمل دقیقا به چه نحوی انجام می گردد؟

ما در این‌ مقاله قصد داریم در مورد فیلتر شدن‌ سایت،‌فیلترشکن ها و هم چنین نحوه کار آن‌ها برای شما توضیحاتی را شرح‌ دهیم پس با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

 

فیلتر کردن سایت ها چگونه انجام می شود؟

اگر دقت کنید معمولا برای حفظ امنیت یک سیستم‌ و کامپیوتر از فایروال یا همان‌ دیواره آتش استفاده می شود.در وب سایت ها و شبکه های اینترنتی نیز شرایط همین گونه و‌ جهت‌ افزایش دادن امنیت ،یک فایروال را مورد استفاده قرار می‌ دهند. در واقع کاری که دیواره های آتش انجام می‌ دهند این است که سایت هایی را فاقد مجوز هستند مسدود خواهند کرد.بنابراین هر IPS     برای این که بتواند بر امنیت کابران‌ مخصوص خود بی افزاید از فایروال استفاده می کند.در حقیقت فیلتر شدن همه وب سایت ها توسط فایروال ها انجام می گردد.

 

فیلتر شدن وب سایت ها به وسیله فایروال ها در انواع مختلفی انجام می شود.یکی از این عمل ها مسدود کردن پورت و آی پی آدرس سایت است. از دیگر عمل های فیلترینگ  مسدود کردن دسترسی ها به دامنه سایت ها است و نوع دیگر فیلتر که شامل یک سری کلمات تعریف شده در فایروال ها می باشد. می توان گفت که در واقع انجام فرآیند فیلتر کردن وب سایت های مختلف به وسیله فایروال ها، توسط سرویس دهندگان اینترنتی یا همان IPS  انجام می گردد.

فیلتر شکن چیست؟

در ابتدا باید گفت استفاده از کلمه "فیلتر شکن" برای این برنامه اصلا درست نیست، و فیلتر شکن ها‌ برای برطرف نمودن مسدودیت ها و محدودیت های اینترنت ایجاد نشده اند. اما در اثر گذشت مدت زمانی و ایجاد شدن یک سری محدودیت ها، از آن برای بهبود و رفع مسدودیت ها و محدودیت ها استفاده شد.

در حقیقت فیلترشکن‌ ها یک سری سرویس های تونلینگ هستند که پروتکل های ایمنی را برای تشکیل یک کانال امن در اینترنت را مورد استفاده قرار  می دهند.در اینجا می خواهیم بفهمیم که چه دلیلی برای ساختن این پروتکل ها و سرویس وجود دارد؟

همان طور که همه ما مطلع هستیم شبکه های اینترنت به همه شهر ها و کشور های مختلف جهان متصل هستند و حدود 3میلیارد کاربر در سراسر جهان از اینترنت استفاده می کنند. پی می توان گفت که اگر اینترنت فضای ایمنی نداشته باشد،یک امر کاملا اجتناب ناپذیر است. زیرا هرکسی با کمی علم در زمینه های تست نفوذ قادر است، به راحتی شبکه های اینترنت را آنالیز کند و به اطلاعات و حریم شخصی هر کاربر اینترنت دسترسی داشته باشد. در این جاست که شرکت ها و کمپانی ها مختلف جهت این که با سایر شعبات خود ارتباط برقرار کنند،احتیاج به یک ارتباط ایمن خواهند داشت.تا بتوانند اطلاعاتی را که به صورت سکرت و محرمانه است را حفظ نمایند. در چنین شرایطی است  که نیاز به یک سرویس مطمئن و امت مثل یک VPN    است. این همان می باشد که همه آن را به عنوان فیلتر شکن می شناسند.

 

فیلتر شکن چگونه کار می کند؟

اگر بخواهیم در این مقاله با جزئیات به بررسی کار VPN  ها و فیلتر شکن بپردازیم این مقاله حدود 20 صفحه خواهد شد.اما اگر بخواهیم به صورت ساده کار فیلتر شکن را برای شما بیان کنیم باید گفت که فیلتر شکن یک تونل و یا کانال ایمن را در اینترنت ایجاد کرده و به vpn server  متصل می کند.تا کاربر قادر باشد از منبع های وی پی ان سرور استفاده نماید.

به معنای دیگر سایت هایی که سرویس های وی پی ان و فیلتر شکن را برای برطرف کردن محدودیت و مسدودیت ها به کاربران می فروشند، در مرحله اول آن ها را به وسیله یک کانال امن از پروتکل های ایمن شده به سرور های خود متصل خواهند کرد.و در مرحله بعدی کاربران را به شبکه های داخلی خود که در اینترنت وجود دارد متصل می کنند. به همین شکل همه محدودیت ها که به وسیله IPS   ها اعمال شده است دور زده می شود.زیرا کاربران با استفاده از فیلتر شکن با دیگر کشور ها به اینترنت دسترسی دارند.

سرویس های پروکسی چگونه کار می کنند؟

یکی دیگر از سرویس های فیلتر شکن پروکسی و یا proxy  نام دارد. کار این سرویس نیز به کار وی پی ان شباهت دارد. در حقیقت از پروکسی جهت مخفی کردن کاربرهای شبکه های داخلی از متجاوزان شبکه های خارجی استفاده می گردد.این کار به منظور برطرف کردن فیلتر ها انجام نمی شود بلکه جهت افزایش امنیت از پروکسی ها استفاده می گردد.زمانی که شما پروکسی ها را مورد استفاده قرار می دهید، در مرحله اول داده های Encapsulate   شده به پروکسی سرور اتصال پیدا می کنند. و بعد از آن از کارت دیگری از پروکسی سرور به اینترنت متصل می گردند. این عمل سبب می شود که همه محدودیت هایی که توسط آی پی اس ها ایجاد شده است دور زده شود. بیشتر سرویس های فیلتر شکن که به صورت رایگان هستند معمولا همین پروکسی ها می باشند.

 

آیا فیلتر شکن ها ایمن هستند؟

 

این که فیلتر شکن ها  دارای امنیت هستند یا نه به چگونگی استفاده کاربران بستگی خواهد داشت.همان طور که در بالا گفته شد زمانی که شما به یکی از سرویس های فیلتر شکن مثل پروکسی و یا وی پی ان متصل می گردید.در ابتدا به سرور های آن ها متصل می شوید،بنابراین همه اطلاعاتی که رد و بدل می شود،به وسیله آن سرور ها قابل مشاهده می باشد. در صورتی که رویت شدن اطلاعات توسط صاحب های سرور دارای اهمیت نباشد می توان گفت که امنیت اطلاعات شما تامین می باشد.اما در غیر این صورت استفاده نکردن از فیلتر شکن ها بهتر است.


English

Enable collaborative features and customize widget: Bing Webmaster Portal