سفارش تبلیغ
صبا ویژن

blogjournalonline

پروکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر شما نیز یکی از کاربران اینترنت هستید و یا بیشتر از حدمعمولی با اینترنت سروکار دارید بدون شک نام پروکسی را شنیده اید و ممکن از آن استفاده هم کرده باشید. اکثر کاربران معمولی پروکسی را فقط به عنوان یک ابزار برای رفع فیلترینگ می شناسند، اما این باور و تصور کاملا غلط است و پروکسی ها دارای قابلیت های بسیار زیاد و مختلفی هستند که در این مقاله به همه آن ها اشاره خواهیم کرد.

در واقع قصد از ایجاد پروکسی ها، قرار دادن یک خط اینترنت در اختیار تعدادی کاربر در یک شبکه بوده است.اما با گذشت زمان به پروکسی ها قابلیت های دیگر اضافه گردید. به صورتی که در حال حاضر استفاده از این ابزار در شبکه های سازمان های مختلف امکان ناپذیر می باشد.ما در این مقاله قصد داریم در مورد پروکسی ها برای شما توضیحاتی را بیان کرده و مزیت های آن هارا نیز مورد بررسی قرار دهیم، هم چنین به شما کمک خواهیم کرد که با در نظر گرفتن یک سری معیار ها،پروکسی مناسبی را انتخاب کنید.

 

پروکسی یا پروکسی سرور چیست؟

از پروکسی به عنوان یک واسطه برای ثبت نمودن فعالیت های کاربران در شبکه و یا مسدود نمودن دسترسی به برخی سرویس ها و وب سایت ها استفاده می کنند.این ابزار مانند یک پل میان مرورگر کامپیوتر و سرور اینترنت قرار می گیرد و وظایفی را که بر عهده دارد انجام می دهد.

به بیان دیگر پروکسی یا پروکسی سرور یک واسطه میان کاربران داخلی و اینترنت می باشد.و دارای قابلیت های بسیار زیادی مانند نظارت های مدیریتی،حفاظت از امنیت و حریم شخصی،کنترل کردن کاربران و سرویس ذخیره سازی است.اگر بخواهیم به صورت فنی توضیح دهیم باید گفت که،که پروکسی ها درخواست های کلاینت را مورد بررسی قرار داده و پردازش می‌ نماید، و در صورتی که این درخواست ها با سیاست های حاکم بر شبکه مطابقت نداشته باشد، به آن ها اجازه از عبور کردن از فایروال را نمی دهد اما در غیر صورت درخواست که سمت کلاینت آمده از فایروال رد شده و سپس جواب را از اینترنت گرفته و به دوباره برای کلاینت می فرستد.